Zespół do spraw integracji - jest to zespół interdyscyplinarny stanowiący istotne ogniwo w pracy naszej szkoły.
Zadania zespołu:
1. Inspirowanie i koordynowanie współpracy w celu wymiany doświadczeń pomiędzy innymi szkołami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci niepełnosprawnych.
2. Opracowywanie materiałów informacyjnych dla nauczycieli (zamieszczanie ich
w segregatorze – wzajemne dzielenie się wiedzą, oraz na stronie internetowej naszej szkoły).
3. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
4. Udział w konferencjach, szkoleniach dotyczących pracy w szkole integracyjnej.
5. Promocja szkoły jako placówki integracyjnej w środowisku lokalnym.
6. Tworzenie warunków sprzyjających edukacji uczniów z dysfunkcjami rozwojowymi:
- bezpośrednie wspieranie specjalistyczne
- pomoc w rozwiązywaniu bieżących informacji
- pomoc w konstruowaniu indywidualnych programów edukacyjnych
- czuwanie nad prawidłowym dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów
7. Uściślenie współpracy między szkołą, a domem rodzinnym dziecka:
- zapoznawanie rodziców z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego w szkole integracyjnej
- przekazywanie informacji napływających do szkoły z instytucji, fundacji, ośrodków działających na rzecz dzieci niepełnosprawnych
- opracowywanie materiałów informacyjnych dla rodziców (zamieszczanie ich na stronie internetowej naszej szkoły)
Kilka słów o integracji
Integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci
i młodzieży z różnego rodzaju niepełnosprawnościami do zwykłych szkół, umożliwiając im
w miarę możliwości wzrastanie w gronie zdrowych rówieśników. Integracja to wspólna zabawa, nauka i praca dzieci zdrowych z dziećmi z różnego rodzaju dysfunkcjami rozwojowymi. Oddziały integracyjne są mniej liczne, liczą od 15-20 uczniów, w tym 3-5 uczniów niepełnosprawnych.
Istotą nauczania w szkole integracyjnej jest indywidualne podejście do każdego dziecka. Szkoła integracyjna stwarza specjalne warunki, które uczniom pełnosprawnym pozwalają na zaspokajania swoich indywidualnych potrzeb edukacyjnych, a
uczniom niepełnosprawnym dodatkowo zapewniają:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego
- odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne
- realizację programu dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej
- zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne stosownie do potrzeb
- integrację ze środowiskiem rówieśniczym
Terapia logopedyczna
Na terenie szkoły prowadzone są zajęcia logopedyczne. W ramach tych zajęć realizowana jest diagnoza, terapia logopedyczna, a także wszechstronna profilaktyka logopedyczna.
Zadania diagnostyki logopedycznej rozpoczynają się od przebadania uczniów klas pierwszych. Badania prowadzone są na początku roku szkolnego, aby jak najwcześniej rozpocząć terapię. Prowadzone przesiewowe badania mowy pozwalają wyodrębnić grupę dzieci do szczegółowych badań logopedycznych. Następnym etapem pracy jest dokładne zdiagnozowanie uczniów.
Cel i główne zadania terapii to:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy
- doskonalenie wymowy już ukształtowanej
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń
- usprawnianie techniki czytania i pisania
- wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej